«ویژه‌نامه ایرج افشار» منتشر می‌شود

مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب از انتشار شماره جدید نشریه «گزارش میراث» خبر داد که به ویژه‌نامه «ایرج افشار» اختصاص یافته است. همچنین در سال آینده «ارج‌نامه ایرج افشار» توسط این مرکز تدوین و منتشر می‌شود این شماره از دو ماه‌نامه «گزارش میراث» ویژه‌نامه‌ای برای ایرج افشار است. این ویژه‌نامه خاطرات، مقاله‌ها، یادداشت‌ها، شعرها و مطالب گوناگون دیگری که هر یک از دوستان او و استادان زبان و ادبیات فارسی درباره ایشان نوشته‌اند را شامل می‌شود.


وی درباره اسامی برخی از این افراد توضیح داد: محمدحسین اسلام‌پناه، محمود امیدسالار، هاشم رجب‌زاده، کارلو چروتی، نماینده فرهنگی سفارت ایتالیا، حسن عاطفی، نصرت‌الله رستگار، پرویز اذکایی، علی‌رضا ذکاوتی، سیدعلی موسوی‌گرمارودی و یونس جعفری از كارشناساني هستند که مطالبی را درباره افشار ارائه کرده‌اند.


مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب در ادامه به انتشار شش ارج‌نامه توسط این مرکز اشاره و تشریح کرد: تاکنون توسط مرکز پژوهشی «میراث مکتوب» ارج‌نامه‌هایی برای محمد معین، غلامحسین یوسفی، حبیب یغمایی، ملک‌الشعرای بهار و صادق کیا منتشر شده‌اند و «ارج‌نامه ذبیح‌الله صفا» نيز برای چاپ آماده شده است. البته اين كتاب پس از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر و ارائه می‌شود.


وی افزود: در تدوین تمامی این ارج‌نامه‌ها ایرج افشار همکاری داشت و مقاله یا مطلبی ارائه می‌کرد.


ایرانی ادامه داد: در سال آینده در نظر داریم «ارج‌نامه ایرج افشار» را منتشر کنیم. به‌طور کلی این ارج‌نامه‌ها به نقد و بررسی آثار این افراد، بیان روش کار آن‌ها و چگونگی مقدمه‌نویسی و مطالب تقدیمی ‌اختصاص یافته است.


وی در پایان یادآور شد: پس از نمایشگاه کتاب تصمیمات نهایی برای تدوین این اثر اتخاذ می‌شود.


ایرج افشار در 16 مهر 1304 در تهران متولد شد. پدر او، محمود افشار یزدی(درگذشته به سال 1362)، بنیان‌گذار مجله «آینده» و «موقوفات افشار» بود. او در سن 85 سالگی در بیمارستان جم تهران درگذشت.


برخی آثار افشار در زمینه کتاب‌شناسی و فهرست‌نگاری عبارت از «کتاب‌های ایران» 13 جلد(1333 تا 1354)، «فهرست مقالات فارسی»(1340 تا 1356)، «فهرست کتاب‌شناسی ایران»(1342)، «فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه مجلس»( 1345 تا 1348)، «کتاب‌شناسی 10ساله»(1342 ـ 1333)، «فهرست مقالات ایران‌شناسی در زبان اردو»(1372) و منابع و فهرست‌نگاری‌های متعدد دیگر هستند

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا